Lojistik Sektörü Yapay Zeka İle Güçleniyor

Yapay Zekanın kullanımı çeşitli sektörlere taşındıkça, işlerin işleyiş dinamikleri de değişmeye başladı. Bu yazımızda lojistik sektörüne etkilerinin neler olabileceğine bir göz atacağız.

Şu an ve gelecekte, teknoloji dünyasındaki en büyük devrim, Yapay Zekâ’dır. Bazı araştırmalara göz atmak gerekirse, teknoloji firmalarından biri olan Accenture’ın yayınladığı rapora göre, yapay zekâ teknolojisi, 2035 yılına kadar 16 farklı endüstride ortalama %1,7’lik bir ekonomik büyümeye yol açacak. Yine Accenture, AI’nın (Yapay Zekâ) 2035 yılına kadar kârlılık oranlarını, ortalama yüzde 38 artırma potansiyeline sahip olduğunu ve 12 ekonomide, 16 endüstride 14 trilyon dolarlık ekonomik bir artışa olanak sağlayacağını gösteriyor.


Ekonomik boyuttaki bu denli büyük ölçekli gelişmeyi öngörüp kendini yenileyen firmalar, şimdiden yapay zekâ ve bilişsel teknolojiye yatırım yapmaya başladı. Uluslararası pazar araştırma firması IDC, yapay zekâ ve bilişsel sistemlere yapılan küresel harcamaların 2022’de 77,6 milyar dolar olacağını öngörüyor. Özellikle tüm dünyayı etkileyen COVID-19 korona virüs hastalığından sonra firmaların, insana dayalı sistemlerden ziyade insana yardımcı olabilecek otomasyon sistemlerine yönelmesiyle birlikte.

Bu süreçte, tüm bu gelişmelerden etkilenecek en önemli sektörlerden birisi lojistiktir. Zaman yönetimi, verimlilik, stok yönetimi, maliyet azaltma ve mevcut talebi karşılama gibi tüm bu süreçler, diğer tüm sektör firmalarında olduğu gibi lojistik firmalarının da temel dinamiklerini oluşturur.

Yapay zeka, insan gibi düşünebilen, davranışları taklit edebilen, otomatikleştirebilen ve veri tabanlı etkinlikleri insanlardan daha iyi şekilde yapabilen sistemlerden oluşur. Bu sistemlerin en önemli performansı hata oranını ciddi seviyelerde indirgemesidir. Dünyanın en büyük bilişim şirketlerinden birinin raporlarına göre Üst düzey yapay zeka destekli ses asistanları yaklaşık % 5’lik hata oranını göstermektedir.

Küresel lojistik ve tedarik zinciri yönetimi konusunda Yapay Zeka lojistik sektörünün parlayan yıldızı olmaya aday. İyi bir sonuç için doğru, hızlı ve zarar görmemiş teslimatın önem kazandığı lojistikte, yapay zeka becerileri sayesinde, firmalar artık çok daha verimli işler ortaya koyuyor. Birçok sektörde olduğu gibi lojistik sektöründe hizmetlerin hata oranın en aza indirgenmesi müşterilere sunulacak deneyimi iyileştirmenin en kolay yoludur.

Yapay zeka, makine öğrenimi (machine learning) ve derin öğrenme (deep learning) gibi teknolojik gelişmeler, lojistik sektörünün de yeniliklere ihtiyacı olduğunu ortaya koyuyor. Infoholic Research isimli araştırma şirketinin yaptığı çalışmaya göre, Yapay Zekanın lojistik endüstrisinde 6,5 milyar dolarlık piyasa değerine ulaşması için 2023 yılına kadar yüzde 43 oranında büyüme kaydetmesi gerekiyor.

Dünyanın önde gelen araştırma ve danışmanlık şirketi olan Gartner tarafından yapılan bir ankete göre, Yapay Zeka ile ilgili gerçekleştirilecek proje sayısı önümüzdeki yılda iki katı seviyeye ulaşacak ve 2022 yılında 8 kattan da fazla olacak. Böylelikle yüksek seviyede veri elde etme ve işleme dönemi başlayacak. 

Bilgisayar Görüşüyle Her Şey Kontrol Altında

İnsan gözünün yapısı mükemmel olsa da,  dalgınlıktan gözden kaçan durumlar olabiliyor ve lojistik içerisinde yapılan bu küçük hatalar, büyük sorunlara yol açabiliyor.

Bu noktada özellikle  bilgisayar görüşü (computer vision) teknolojisi yardıma koşuyor. Bilgisayar görüşü, bilgisayarların görüntüleri görmediği, tanımladığı ve işlediği bir bilgisayar bilimi alanıdır.

Yapay zeka teknolojisi ustaca kullanılmaya başlanmadan önce, bilgisayarların görüntüleri algılayabilmesi pek gerçekçi bir durum değildi. Ancak günümüzde tıpkı insanoğlu gibi görme yetisine sahipler.

Bu teknoloji lojistik sektöründe, depolama hizmetleri sırasında gelen malların kontrolünün doğru şekilde yapılması, finansal kayıpların önüne geçerek, iyi bir iş çıkarmanın yolunu açıyor.

Gelen paketlerin üzerinde yer alan RFID etiketlerini tespit ederek, pakete ait bilgileri veri tabanına aktarıyor. Paket sayımı dışında malların kapladığı alanı üç boyutlu hesaplayarak, ürünün kapladığı hacmi hesaplar.

Yapay zeka üzerine birçok çalışma gerçekleştiren IBM Watson, bilgisayar görüşünü hasarlı ürünler üzerinde test etti. Hasarlı tren vagonlarını yazılıma tanımladıktan sonra, gerçek vagon görüntülerinin tespiti için raylara yerleştirilen sistem, yüzde 90’dan daha fazla bir başarı yakaladı.

Birde Robotlara entegre edilen bilgisayar görüşü teknolojisi, robotların kabiliyet ve yeteneğini biraz daha artırıyor. Böylece, paketle karşı karşıya gelen robot bilgisayar görüşü sayesinde paketi inceleyerek, otomatik analizini gerçekleştirip, paketi gitmesi gereken yere götürüyor.

Öngörülü Lojistik (Anticipatory Logistics)

Lojistik firmalarındaki yaşanan temel problemlerden biri, teslimatın istenilen noktaya geç ve eksik iletilmesidir.  Ancak işlem hızı yüksek teknolojilerin gelişmesiyle beraber fazla sayıda veri işlenebilir ve analiz edilebilir hale geldi.

Büyük veri üzerinde çalışan, geliştirilmiş, makine öğrenmesine dayalı algoritmalarla beraber yapay zekâ, geleceği öngörme ve karar-verme hususunda şirketlerin elini güçlendirdi.

Özellikle son yapılan çalışmalara göre, makineler insanlara göre daha yüksek doğrulukla geleceği öngörmeye başladı. Bundan dolayı bazı lojistik şirketleri bunu yapabilecek bilişim sistemlerine yatırım yapmaya başladılar.

Örneğin, hava taşımacılığındaki yaşanan gecikmeleri öngörmek için DHL’in geliştirdiği makine bunlardan biridir. Makine öğrenmesine dayalı algoritma tabanlı bu makine sayesinde, en kısa sürede gidilebilecek hava güzergâhları ve bağlantılar, geçmişte elde edilen verilerin analiz edilmesiyle tahmin edilmektedir. Makine, belirlenen güzergâh için 58 farklı parametreyi göz önüne alarak ortalama tahmini taşıma süresini vererek, tahmini gecikme süresini hesaplar. Böylelikle bu gecikmeyi etkileyen faktörlerde belirlenmiş olur.

Tüm bunlar, firmanın  önceden plan yapmasına imkan verir. Bunun sayesinde de, iş süreçleri daha hızlı, verimli ve güvenilir bir şekilde ilerler. 

Büyük Veri’nin Büyük Etkisi

Geçmişte arşivlenen her veriye somut bir şekilde ulaşılabilirken, günümüzde artık her şey server ya da cloud (bulut) gibi dijital ortamlarda saklanmaya başlandı. Lojistik operasyonlarda sıklıkla kullanılan barkod tarayıcılar, RFID okuyucular, telematik, GPS, operasyon yöneten yazılım sistemleri, araçlar ve cep telefonlarındaki konumlandırma sistem cihazları gibi büyük miktarda veri üreten teknolojiler, Büyük Veri’yi (Big Data) sektör için önemli ve kullanılmasını zorunlu kılıyor.

Amerikan şirketi UPS’nin bu alanda yaptığı çalışmalar sayesinde sağladığı kazanç somut bir örnek olarak gösteriliyor. UPS, Büyük Veri ile rotalarının optimizasyonunu sağlayarak, yılda 10 milyon galon yakıt tasarrufu sağlamış durumda. Yakıt tasarrufunun yanı sıra teslimat sırasında zamanlamadan ötürü oluşacak sorunlar da Büyük Veri ile minimalize edilebiliyor.

Örneğin büyük dağıtım araçlarıyla yapılan dağıtımlarda park etme gibi ulaşım zorluğu yaratacak etkenler ölçümlenerek yeni teslimat stratejileri oluşturuluyor. Rota optimizasyonu dışında Büyük Veri, operasyonel verimlilik, risk planlaması ve müşteri deneyimi gibi konularda da firmaların en büyük destekçisi oluyor.

Sürücüsüz Filolar, Otonom Araçlar

En bilinir haliyle sürücüsüz araçlar, Elon Musk’ın ürettiği Tesla marka otomobillerle dünya gündemine girdi. Günlük şehir içi kullanımlar için dizayn edilen araçlar, ABD’de kullanılmaya başlandı ve otomobiller için atılan bu büyük adım, lojistik sektörüne de hızla sıçradı.

Mercedes-Benz, Volvo, Tesla, Einride, Daimler ve Volkswagen gibi isimler de sürücüsüz otonom araçlar üretmeye devam ediyor. Şu an otonom araçlar lojistik sektörü içerisinde çok etkin ve yaygın olmasa da ileri teknoloji sürüş asistanlarıyla uzun mesafe taşımalarda güvenliği ve verimliliği arttıracak gibi gözüküyor.

Karayolu taşımacılığı sırasında aynı anda yola çıkan ve birbirlerini takip eden çoklu tırlarda uygulanan sürüş tekniklerinde birbirlerine bilgisayar aracılığıyla bağlı olan araçlarda yakıt tüketiminin azaldığı görüldü. Yapılan araştırmalarda birbirlerini takip eden sürücüsüz otonom araçlar tır filolarındaki baş tırda yüzde 4,5 yakıt tasarruf sağlarken, bir sonraki tır yüzde 10 oranında tasarruf elde ettiği görüldü.

Volvo Trucks, kızak şeklindeki tasarımıyla rakiplerinden ayrılıyor. Vera adı verilen bu otonom aracın, dört tekerlekli basit bir çekici sistemi mevcut. Tasarımı sayesinde römorkların ve treylerin altına rahatlıkla girebilen Vera, firmanın elektrikli kamyonlarıyla aynı teknik ve bataryaya sahip. İsveç Göteborg’da intermodal taşımacılığın tamamlayıcısı olarak kullanılan Vera en fazla 40 kilometre hız yapabiliyor.

Volvo Trucks, araçların hız limiti olsa da, otonom teknolojilerini daha verimli hale getirebilmek için çalışacaklarını söylüyor. Volvo gibi tamamen otonom araç üretmeyen Mercedes-Benz, yarı otonom tırlara ait prototipleri 2025’te piyasaya sürmeyi planlıyor. Yarı otonom olmasıyla daha uzun mesafeli taşımalarda kullanılabilecek araçlar, lojistiği daha ucuz, güvenli ve çevre dostu hale getirmeye aday.

Otonom araçların taşımacılık ve lojistik sektörüne sağlayacağı avantajlar;

Teslimat trafiğinin indirgenmesi
Teslimat süresinin en aza indirgenmesi
Operasyonların güvenliğinin artması
Operasyonların verimliliğinin artması
Yakıt tasarrufu
Şeffaf izlenebilirlik sağlanması

Akıllı Yollar

Dünya çapında güneş enerjisiyle akıllı araçlara özel akıllı otoyollar oluşturmak üzere birçok proje sunulmakta ve geliştirilmektedir.

Akıllı yol projeleri çeşitli yazılımlarla programlanan akıllı sensörler ile kazaları azaltmak veya önlemek adına birçok çalışmadan oluşur.

Ayrıca trafik hacmini izleyebilir ve bir aracın yoldan ne zaman ayrıldığını veya bir kazaya karıştığını belirleyebilir ve ardından acil durum hizmetlerini uyarabilirler. Bu, daha güvenli yolculukların ve daha hızlı teslimatların kolaylaştırılmasına yardımcı olur.

Bu sayede lojistik hizmetlerin daha güvenli, daha hızlı ve daha verimli şekilde müşterilere sunulması sağlanabilir.

 

Lojistik Sektöründe Hizmet Kalitesini Artırmak İçin Yapay Zekayı nerelerde Kullanabiliriz?

  • Akıllı Depolar
  • Otonom Araçlar
  • Akıllı Yollar
  • Müşteri Deneyimi
  • Veri Toplama

E-ticaretin dikkat çekmesiyle paket işlemlerinde doğru ayıklama daha önemli hale gelmiştir. Gelişmiş konveyör sistemleri, uygun işlemi belirlemek için bir paketin üzerindeki barkodları alabilen tarayıcılar kullanır. Ve bu sayede ayıklama işlemleriniz daha az hatayla daha kısa zamanda gerçekleşmiş olur.

Otomatik raf sistemleri, RFID okuyucular ve sensörler depo otomasyon sistemlerinin vazgeçilmezleridir. Ve yapay zeka ile çok iyi iş birliği yaparak ortaya yeni akıllı sistemler çıkarırlar.

Depo otomasyon sistemleri hem operasyonlarda zamandan tasarruf etmenize hem de iş gücünü doğru kullanmanıza yardımcı olarak hizmet kalitenizi de arttırır.

Lojistik Hizmetlerde Yapay Zekayı Kullanarak;

Lojistik hizmetlerinizde yapay zekayı kullanarak birçok yönden hizmet kalitenizi artırabilir ve müşterilerinize paha biçilmez bir deneyim sunabilirsiniz.

Küresel ölçekte lojistik hizmet kalitesini artıracak her fikir, proje veya ürüne önem verilmelidir. Müşterilerin beklentilerini karşılayacak lojistik hizmetlerde değer yaratmak, pazardaki rekabet gücünü sürdürmek için her zamankinden daha önemli hale geliyor.

Böylesine dinamik, bir o kadar da hızlı gelişen dijitalleşme dönemine ayak uyduramayan şirketler, pazar paylarını, daha sonra karlılıklarını gitgide kaybetmeye başlayacaktır. Bu da günümüz iş dünyasındaki sıkı rekabette onları geride bırakacaktır.

Fakat bu süreçte kendini yenilemiş ve inovatif gelişmeleri kendi bünyesine entegre edebilmiş firmalar bu süreçten çok daha güçlü çıkacaktır. Endüstri 5.0 ile aktif olarak kullanılmaya başlanan Yapay Zeka ile şirketler iş süreçlerini daha verimli ve kısa zamanda yönetebilir, bu da karlılığın artmasına neden olur.

Biz de New Bilişim Teknolojileri olarak, teknolojinin gerisinde kalmayıp bir an önce yaşantımızın çeşitli alanlarında uygulanabilir çözümleri üretmek için birçok Yapay Zeka projesi üzerinde çalışıyoruz.

New Bilişim Teknolojileri olarak Yapay Zeka ve Görüntü Tanımlama ile Duygu Okuma projelerimiz bulunmaktadır. Kurumunuz ile sizler de bu Akıllı Dünyada yer almak isterseniz bizimle iletişime geçebilirsiniz. New Bilişim Teknolojileri’ne   0 212 854 00 54 numaralı telefondan veya internet sitesinden  7/24 ulaşabilirsiniz.

New Bilişim Teknolojileri olarak bizler de Coronavirus için sorumluluklarımızı yerine getiriyor ve Maske takıp sosyal mesafeye dikkat ediyoruz. Lütfen sizlerde kendinizin ve Dünyamızın  sağlığı için üzerinize düşeni yapın.

 

Open chat
1
Size nasıl yardımcı olabiliriz ?